הסרת נקודות חן ושומות

שתפו את הפוסט עכשיו

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

נגעים שונים בעור הינם שכיחים מאוד. הנגעים בדרך כלל שפירים ויכולים להיות שונים בצורה גודל וצבע וחלקם יכול להיות ממאיר. מנקודות חן בפנים ועד מספר שומות – כל הנגעים יכולים לעבור הסרה באמצעות הליך כירורגי פשוט.

מהן הסיבות להסרת נקודות חן, שומות ונגעי עור?

  • רפואית: נגעי עור שונים (שומות, כתמי פיגמטציה חשודים) עלולים להפוך במרוצת השנים לגידול סרטני. יש לבצע סקירה מדוקדקת של השומות השונות ולבצע ביופסיה והסרה של הנגעים החשודים. תהליך זה הינו הכלי המשמעותי ביותר לאבחון מוקדם של נגעים סרטניים.
    נגע עורי אשר משנה את צורתו: גדל במהירות, מאבד מהסימטריות בעל מספר גוונים מגרד או מדמם מוגדר כחשוד ומצריך אבחון ע״י רופא מומחה.
  • אסתטית: נגעי עור שונים יכולים להטריד מאוד מבחינה אסתטית לאורך שנים, גם אם אינם נמצאים באיזורים החשופים לכל.
    הליך ההסרה הוא פשוט. אם את/ה סובל/ת מנגע עור מטריד אין צורך להתלבט, וניתן לבצע את הפרוצדורה בדרך כלל במסגרת ביקור בודד אצל רופא העור.

 

אפשרויות שונות להסרת נגעי עור:

ככלל, לרופא מומחה ברפואת עור ישנה היכולת הידע והאמצעים להבדיל בין נגעים עוריים החשודים כממאירים לנגעים שפירים. בכל מקרה הסרה יכולה להתבצע בקלות בשני סוגי הנגעים.

הפרוצדורה בה מתבצעת ההסרה תקבע את היכולת לאבחן את הנגע באופן ודאי – במעבדה פתולוגית. רק נגעים שהוסרו כירורגית יכולים לעבור אבחנה סופית כך שיש חשיבות גדולה להחלטה אילו מהנגעים יוסרו בפעולה כירורגית ואילו יוסרו בשיטות האחרות.

 

הפרוצדורות השונות להסרת נקודות חן בפנים, שומות ונגעים:

  • הסרה בלייזר – הסרת נקודות חן בפנים מתבצעת בלייזר תוך הרדמה מקומית, בהליך קצר וממוקד שמהותו צריבה של נקודת החן או השומה.
    ההליך קצר ואפקטיבי, ומתאים לנקודות חן ושומות שאינן בולטות מהעור. לאחר סיום התהליך יש להמתין כשבועיים ללא חשיפה לשמש.
  • הסרה שומות והסרת נקודות חן בעזרת מחט חשמלית – מתבצע בהרדמה מקומית ומתאים לנקודות חן ושומות שאינן בולטות.
    הטיפול דומה לטיפול הסרה בלייזר. לאחר הטיפול תתכן רגישות מסויימת באזור המטופל, ויש להמנע מחשיפת האזור לשמש למשך שבועיים.
  • צריבה בעזרת חנקן נוזלי – הסרת שומה בתהליך של הקפאה ע״י חנקן נוזלי. ההקפאה ממיתה את תאי העור של השומה או נקודת החן, עד שזו נופלת מעצמה לאחר מספר ימים. הליך הסרת שומה בחנקן נוזלי עלול לגרום לחוסר נוחות ולמעט כאב.
  • הסרת שומה בהליך כירורגי פשוט (עם שליחת החומר למעבדה לאבחון היסטולוגי) – הליך כירורגי פשוט המבוצע בהרדמה מקומית של אזור הנגע. יבוצע במקרים בהם יש חשד לגידול ממאיר, ועל מנת לשמר את היכולת לבצע אבחון פתולוגי לנגע שהוסר. בהליך זה מבוצע חיתוך עדין, וייתכן שיהיה צורך בתפרים בהתאם למאפייני הנגע שהוסר. משך ההליך כ-20 דקות, לאחריו יש לטפל באזור המטופל בהתאם להוראות הרופא המטפל.

לאחר ההסרה:

משך זמן ההחלמה של כל ההליכים הוא 5-10 ימים.

ככלל, ניתן לחזור לשיגרת החיים מיד לאחר הסרת הנגע או נקודת החן, למעט הגנה על איזור ההסרה עד להחלמה מלאה.

השאירי פרטים. נחזור אליך בקרוב!